Zet op je to-dolijst: 12 actiepunten die er werkelijk toe doen




Wanneer je door ziekte getroffen wordt, kun je de behoefte voelen nog ‘iets’ te willen doen. Het leven is eindig, maar bepaalde dingen wil je per se gedaan of beleefd hebben voordat het niet meer kan. Je gaat een lijst aanleggen. Dan blijkt het cruciaal hoeveel de benoemde punten echt betekenen. Oké, een punt is nu wel afgeturfd van de lijst maar heeft het je iets opgeleverd? Doet het je echt wat?
Wanneer je op enig moment op je leven zou terugkijken zou je idealiter willen constateren dat je een zinvol leven hebt geleid. Het blijkt juist dat niet de afgevinkte taken je een goed gevoel geven, maar je leven krijgt betekenis door opbouwende woorden en wijze inzichten. Een must-do geeft je een betekenisvolle leidraad in je leven waar je ook door geïnspireerd raakt.

actiepunten

Uit het leven gegrepen
Een jonge moeder die kanker overleefde kwam tot de conclusie dat het afvinken van haar uitgevoerde wensen haar geen echte voldoening gaf. Ze had er in feite geen gevoel bij, omdat het niet de essentie van geluk was. Ze stelde een lijst op die heel wat meer met je doet.

Must-do
Deze must-do-lijst is dus weliswaar persoonlijk, maar met deze punten zou ook jij al een heel eind kunnen komen.

  1. Lees en leef je in in je boek. Heb je een goed boek gevonden, probeer dan het verhaal voor je te laten leven. De ontspanning doet je goed.
  2. Minderen. Minder schreeuwen, minder spanningen en minder zorgen. Dit minderen levert ademruimte op, je voelt je relaxed. Leer ook relativeren.
  3. Omschrijf alles, ook de dingen die je moeilijk vindt. Ontdek je stem en gebruik die, breng je gevoelens onder woorden. Of schrijf het van je af.
  4. Zoek het evenwicht tussen leuke dingen voor jezelf doen én een verantwoordelijke ouder zijn. Je kunt van beide zaken profijt trekken.
  5. Wat er ook gebeurt, blijf geloven in de liefde. Laat je hart spreken.
  6. Verbeteren. Werk letterlijk elke dag aan je persoonlijkheid. Word een beter mens, doe goede daden voor anderen en leer zelf van goede dingen.
  7. Kijk naar het moois op aarde. Reis. Het avontuur lokt, er is veel te ontdekken.
  8. Leer van je zelf te houden. Werk aan zelfrespect. Ongeacht je tekortkomingen, je bent uniek en waardevol.
  9. Creëer een thuisbasis.
  10. Zeg vaker “ik hou van je” en meen het.
  11. Voel je ook letterlijk vrij, beweeg. Dit is jouw leven, dat leef je zoals jij verkiest en niet naar de mening van anderen. Anderen hebben geen regie over je leven, je bent zelf aan zet.
  12. Blijf dromen. Blijf geloven in betere tijden, de hoop geeft je energie.

Succes ermee!



Voeg een reactie toe

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This