Zijn beauty trends wel goed voor je?




Iedereen weet wel uit zichzelf dat de onrealistische verwachtingen die de media altijd schijnen te scheppen voor mensen voor serieuze problemen kan zorgen. Het is een feit dat we ons bewust zijn van de nefaste impact dat het medium kan hebben op het zelfbeeld van iedereen en dan misschien vooral jonge vrouwen. Ondertussen wordt er nochtans heel wat vooruitgang gemaakt. Mode ondernemingen lijken zich bewuster te worden van hun invloed en uiten dat door photoshop bij reportages meer en meer te bannen en zelfs regelrechte plus size modellen in te huren als gezicht van hun campagnes. Maar de media in de modewereld? Dat lijkt stil te staan.

trends

Bewustwording

Denk er eens even hard over na: wanneer is de laatste keer dat je een meisje met wat moedervlekken, misschien zelfs een puist of twee, op haar gezicht zag verschijnen in een modemagazine of een reclamebord. Er is een grote kans dat het antwoord gewoon nooit is. Natuurlijk is het langs de ene kant wel begrijpelijk dat een merk wiens core model is het verkopen van bijna perfecte huid geen modellen zal gebruiken die net niet perfect zijn op dat gebied maar toch. Het zou leuk zijn als ze in hun reclame uitingen net wat realistischer waren.

Iemand zou de modebedrijven dan ook eens duidelijk moeten maken: mensen hebben poriën. Menselijke huid heeft textuur en soms zelfs haar. Hoe veel er ook gewerkt is aan de huid van iemand en hoe goed het er ook uitziet: de huid van niemand is perfect en nochtans is dat exact wat we zien tijdens de vele campagnes van deze bedrijven.

Een streepje geschiedenis

Laten we even teruggaan naar een tijd waarin enkel Kim Kardashian zich bezig leek te houden met het contouren van haar huid. Het viel toen allemaal nog wel mee tot Anastasia Beverly Hill de Contour Kit op de wereld losliet. Het was een instant hit en meteen imiteerde elk mode bedrijf ter wereld hen na nadat ze zagen hoe gek mensen ervan liepen. Binnen enkele weken had elke zichzelf respecterende onderneming zelf een kit in het assortiment. Ik dacht zelf toen nog dat contouring echt leuk was: de illusie van andere vormen opwekken: tof toch. Tot op een dag een meisje heel mijn mening over het onderwerp dooreen schudde. Ze zag er vanaf het begin echt perfect uit. Geweldige jukbeenderen, schitterend haar. Ze kwam zitten en wou leren hoe te contouren. Ik legde haar uit dat haar gezicht al perfect was maar dat maakte haar niet uit. Ze wilde mee met de trend zijn en leren contouren.

De hele ervaring leerde me een ander perspectief aan te nemen tegenover mode trends. Vaak doen mensen er immers aan mee niet omdat het goed voor hen is maar omdat ze gewoon mee met de trend willen zijn. Zo kan je soms verslaafd geraken aan een trend terwijl dat net het omgekeerde is van wat je normaal altijd doet. De volgende keer dat er dan ook een trend de wereld overgaat vraag jezelf dit af: zou ik dit normaal ook willen doen?



Tags:

Voeg een reactie toe

Your email address will not be published. Required fields are marked *